Nya rum skapar magi runt läsandet på biblioteket i Sveg

Ture Malm, Alfred Strand, Mira Halvarsson och Himla Halvarsson läser böcker i sagorummet.

Torsdag 10 december 2020 öppnar de nya rummen för barn och unga på biblioteket i Sveg. Biblioteksbesökare är välkomna efter klockan 14.

- Barnrummen skapar magi runt läsandet. Vi vill ge barnen en positiv relation till litteratur och skapa intresse för läsning, bibliotek och kultur. Biblioteket ska vara ett besöksmål som lockar hela familjen, säger Jessica Strand, bibliotekssamordnare.

Idén till de nya rummen fick Jessica Strand när hon tyckte att det behövdes något nytt som lockade fler till biblioteket.

- Vi hoppas att fler upptäcker biblioteket och vilka möjligheter som finns här. Nu kan vi erbjuda sagoyoga, tysta rum och barnrum med fyra teman, säger Jessica Strand.

Rum för att lyssna, känna och titta

Det stora barnrummet har fyra teman. Litteraturen i rummen är kopplade till rummens tema. Det finns både faktaböcker och sagor för barn och unga i varje rum.

• Akvarummet - här kan vuxna sitta bekvämt och läsa för barnen.
  • Sagoskogsrummet - perfekt för sagostunder i grupp eller enskilt. Läs för barnen eller använd någon av bibliotekets tjänster för musik, film eller ljudböcker.
  • Sinnesrummet - rummet för alla sinnen. Lyssna, känn och titta.
  • Vinterrummet - rummet för barn som läser själva eller bara vill hänga.

Tre tysta rum - stäng in dig om du vill vara i fred

Det finns tre tysta rum i olika färger där besökarna kan stänga in sig och vara ostörda.

Sagoyoga

Barn 4 -11 år kan boka in sig på sagoyoga, ett äventyr i sagornas magiska värld.

Lounge

Utanför biblioteket finns en ny vuxenvänlig lounge med tidningar, soffor, kaffemaskin och mikro.

Pengar från Kulturrådet

Härjedalens kommun har sökt och fått 640 000 kronor av Kulturrådet för att stärka biblioteken och Region Jämtland-Härjedalen har bidragit med 35 000 kronor i projektet.

Restriktioner på grund av coronaviruspandemin

Kommunen följer råden som gäller under coronaviruspandemin vid besök på biblioteken.

Det lugna sinnesrummet,  fyllt av upplevelser.

Det lugna sinnesrummet, fyllt av upplevelser.

Senast uppdaterad: 9 december 2020 17:46
Redaktör för sidan: Åsa Evertsdotter