Fyra vinnare i bibliotekens skrivtävling

Ett gäng nyfikna renar i vintertid

Nina Wettervik får första pris för en text om kalvmärkning av renar.

Nina Wettervik i Hede får första pris i bibiotekens skrivtävling Min plats med en text om kalvmärkning av renar.

Första plats i Härjedalens biblioteks skrivtävling Min plats får Nina Wettervik för texten Kalvmärkning. Tilde Härjegårds text Hållan belönas med andra plats. Tredje plats delas av Yaman Ibrahim med Hede (byn) och Meja Johanssons Kvarnåa. Vinnande bidrag publiceras i Tidningen Härjedalen.

- Syftet med tävlingen har varit att inspirera barn och unga till att uttrycka sin egen berättelse om Härjedalen. Det har varit en glädje att få ta del av alla bidrag som kommit in, säger Frida Ärlemalm, initiativtagare till tävlingen och projektledande bibliotekarie på Härjedalens bibliotek.

Första pris Nina Wettervik - Kalvmärkning

Juryns motivering

Med självklarhet och öga för detaljer tar NinaWettervik, genom sin text, med oss på en levande skildring av arbetet med kalvmärkningen. Med sitt språk lyckas författaren på ett imponerande sätt aktivera vår fantasi och våra sinnen. Vi får känslan av att vara med på platsen och kan nästan höra ljuden och känna rörelserna i kroppen. Inspirerande!

Förstapris är ett cykelpass och två dagars övernattning för hela vinnarens familj på Ramundberget, bokpaket från Bonnier Carlsen och anteckningsbok från Rabén och Sjögren.

Andra pris Tilde Härjegård - Hållan

Juryns motivering

Med ett nyanserat och uttrycksfullt språk gestaltar Tilde Härjegård sin älskade säter Hållan. Berättelsen utspelar sig en kall vinterdag, huvudpersonen vaknar av kylan och tar oss sedan med på en skoter tur upp på Hållfjället. Hela berättelsen utstrålar engagemang och det är lätt att se Hållan och huvudpersonen framför sig!

Andrapris är ett presentkort på 500 kronor på Adlibris, bokpaket från Bonnier Carlsen och anteckningsbok från Rabén och Sjögren.

Tredje pris tilldelas två bidrag

Yaman Ibrahim – Hede (byn)

Juryns motivering

Med inlevelse och en känsla för detaljerna tar Yaman Ibrahim med oss runt om i Hede. Berättelsen utspelar sig några veckor innan sommarlovet och vi får följa med till välkända platser på byn. Det är en fin skildring av vardagslivet och vi hoppas vi får läsa mer av dig!

Meja Johansson – Kvarnåa

Juryns motivering

Meja Johanssons text är full av lek, fantasi och humor! Under tre varma sommardagar får vi följa med två vänner på badäventyr i Kvarnåa. Genom krokodilträsk och lek med uppblåsbara körvar är det svårt att hålla sig för skratt. Vi ser fram emot att få ta del av fler äventyr!

Tredjepris är presentkort på 200 kronor på Lilla Caféet i Hede, bokpaket från Bonnier Carlsen och anteckningsbok från Rabén och Sjögren.

Texterna har bedömts av en jury bestående av

• Catarina Lundström, läs- och litteraturutvecklare i Region Jämtland-Härjedalen,
  • Linn Åslund, författare från Östersund och
  • Frida Ärlemalm, initiativtagare till tävlingen och projektledande bibliotekarie på Härjedalens bibliotek.

Bibliotekens skrivtävling

Bibliotekens skrivtävling vände sig till ungdomar 12-15 år bosatta i Härjedalens kommun. Uppdraget var att skriva en text om en plats i Härjedalen som betyder någonting för skribenten. Texter som kunde tävla var noveller, dikter, tecknade serier och dagboksanteckningar.

Senast uppdaterad: 27 maj 2021 13:46