Meröppet på biblioteket i Hede

Nu införs meröppet på biblioteket i Hede. Det innebär att biblioteket kan besökas tidiga morgnar, kvällar och helger när personal inte är på plats. Besökaren kan bland annat låna och lämna tillbaka böcker, hämta reservationer och använda datorer.

För att nyttja biblioteket under meröppettiderna måste man registrera sig som meröppetanvändare. Då får man skriva på ett avtal och kan sedan använda sitt bibliotekskort för att få tillträde till biblioteken. Vid bibliotekets entré finns en kortläsare som läser av bibliotekskortet. Besökaren knappar sedan in en pinkod för att komma in i biblioteket.

Under meröppettid kan du låna och lämna böcker, hämta reservationer, läsa tidningar, studera och använda bibliotekets datorer och trådlösa nätverk och ha mindre möten, till exempel grupparbete eller bokcirkel.

Första kommunen i länet som inför meröppet

Härjedalens kommun är den första kommunen i länet som inför meröppet på biblioteken.

- Det är riktigt roligt att kunna erbjuda kommuninvånarna mer tillgång till biblioteken. De är offentliga lokaler och vi vill att fler ska kunna vistas där även när vi inte har öppet med personal, säger bibliotekschef Jessica Strand.

På biblioteket i Hede är det meröppet alla dagar i veckan mellan 07.00-21.00.

Läs mer om meröppet på biblioteket i Hede

Senast uppdaterad: 28 juni 2023 09:57