Guldstjärnor och priser delas ut på Kröket

Årets serviceperson är veterinär Anna Persson vid Distriktsveterinärerna i Hede. Årets serviceföretag är Lillhärdals värdshus, här representerat av Terése Helgesson eftersom Max och Thanyamai Svensson, som driver värdshuset, är på semester i Thailand och deltar via telefon.

Under en galamiddag på Tännäskröket har guldstjärnor och priser delats ut till årets serviceperson, årets serviceföretag, årets företagare och årets hållbarhetsinspiratör i Härjedalen. Även Sigrid Strands stipendium på 50 000 kronor har lämnats över till en kvinnlig innovatör.

Årets guldstjärna - serviceperson

Anna Persson, veterinär vid Distriktsveterinärerna i Hede, får guldstjärnan som årets serviceperson. Anders Häggkvist (C), vice ordförande i kommunstyrelsen i Härjedalens kommun, delar ut serviceguldstjärnan. Anna Persson går vidare till länsfinalen för Guldstjärnan, som hålls på residenset hos landshövdingen i Östersund torsdag 1 februari 2024.

Juryns motivering till varför Anna Persson får guldstjärnan som årets serviceperson:

Anna är helt underbar i sitt yrke som veterinär. Hon har
högsta klass på både bemötande och kunskap. Hon
behandlar alltid djur och ägare proffsigt vilket känns
tryggt. Hon ger råd och stöd i hur djuren ska behandlas.
Med djurets bästa i fokus, peppande beröm och hejarop
till ägarens insatser är Anna en riktig klippa.

Årets guldstjärna - serviceföretag

Lillhärdals värdshus får guldstjärnan som årets serviceföretag. Priset tas emot av Terése Helgesson och Therese Jonsson. Lars-Olof Mattsson (M), ordförande i samhällsutvecklingsutskottet, delar ut företagsguldstjärnan. Lillhärdals värdshus går vidare till länsfinalen för Guldstjärnan, som hålls på residenset hos landshövdingen i Östersund torsdag 1 februari 2024.

Juryns motivering till varför Lillhärdals värdshus får guldstjärnan som årets serviceföretag:

Med ett gediget engagemang i matlagning, service och bra
öppettider får Lillhärdals värdshus byn att blomstra.
Max och Thanyamai Svensson ger bygden ett inbjudande
värdshus att samlas på. Maten är fantastisk och servicen makalös.
När gäster inte har möjlighet att själva ta sig till värdshuset
blir de hämtade och får senare skjuts hem igen. Det är service det!

Årets företagare Magnus Ruhedorfer, Eriksgårdens fjällhotell.

Årets företagare i Härjedalen

Årets företagare i Härjedalen 2023 är Magnus Ruhedorfer, Eriksgårdens fjällhotell i Funäsdalen. Priset delas ut av Företagarna i Härjedalen som under kvällen representeras av Cattis Olsson och Andrea Skott Dahlgren. Magnus Ruhedorfer går vidare till regionfinal på residenset i Östersund i maj nästa år.

Juryns motivering till Årets företagare:

Denna entreprenör är en förebild för miljömässigt och
socialt ansvar och har visat att ekonomisk framgång och samhällsengagemang går hand i hand. Genom återinvestering, energieffektivisering och förädling av lokala produkter har
han skapat en mångsidig mötesplats för både bybor och
turister och efter 25 år har de utvecklat hotellverksamheten
med både restaurang och spa.

Tom Zidek, Lillhärdal, är årets hållbarhetsinspiratör. Här tillsammans med Perra Olofsson.

Årets hållbarhetsinspiratör

Tom Zidek, Lillhärdal, är årets hållbarhetsinspiratör. Utmärkelsen delas ut av Länsförsäkringar och Härjedalens kommun. Priset är 10 000 kronor att skänka till valfri förening. Länsförsäkringar representeras under kvällen av Ola Rörborn och Carina Jonsson. Härjedalens kommun representeras av Tomas Mann.

Juryns motivering till årets hållbarhetsinspiratör:

Tom Zidek har med sitt företag Vintage volts visat vägen
för att det är möjligt att driva ett utvecklingsföretag inom
hållbarhet i glesbygd. Intresset för bilar i kombination med
ett brinnande engagemang för att driva motorer med el
möjliggörs tack vare både talang och driv för en hållbar framtid.
Affären att konvertera förbränningsmotorer till eldrift i olika
typer av fordon är själva kärnan i bolaget men kompetensen
innefattar även solpaneler vilket kommer väl till nytta, såväl för
kund som det egna företagets elförsörjning. Tom Zidek och
Vintage volts har med sitt företag satt Lillhärdal och Härjedalen
på kartan med sin verksamhet där hållbarhet är i fokus.

Johanna Elmlund med Sigrid Strands stipendium för innovativa kvinnor.

Sigrid Strands stipendium för innovativa kvinnor

Johanna Elmlund, Huså, får Sigrid Strands stipendium för kvinnliga innovatörer. Stipendiet, på 50 000 kronor, delas ut stiftelsens ordförande Malin Elmerstig.

Sigrid Strands fond för nyskapande kvinnor i Jämtlands län startades av Sigrid Strand från Turas i Linsell, Härjedalen, för 23 år sedan för att hjälpa fram och entusiasmera kvinnor som vill skapa nya värden och samtidigt knuffa på utvecklingen av länets företagsamhet.

Juryns motivering till Sigrid Strands stipendium för kvinnliga innovatörer:

Johanna Elmlunds arbete med Anrik botaniska smaker ligger
helt rätt i tiden genom att den tar tillvara konsumenternas
intresse för lokala produkter som framställs med en ny-gammal
teknik. Johanna Elmlund har, med ett gott stödsystem runt sig,
redan bevisat att det finns en efterfrågan på hennes produkter
och styrelsen är glad att kunna ge Johanna Elmlund den här lilla
extra knuffen på vägen.

Den hjälpande handen

Utmärkelsen Den hjälpande handen går till Johannas make Anders Abrahamsson som har stöttat med kunskap och resurser från eget företag, Åre bryggcompagni.

Kvällens musik

Fyra unga musiker i vita dansbandskläder.

King Edwards junior, Isac Andersson, Anton Rydén, Jack Pedersen och Martin Elfqvist bjöd på rock'n' roll, dansband och country under kvällen. Foto: Thomas Pedersen.

Senast uppdaterad: 6 oktober 2023 21:03