Bygget av seniorlägenheterna på Postgränd i Hede är igång

Postgränd 1-2 i Hede ska bli seniorbostäder.

De två husen på Postgränd 1 och 2 i Hede totalrenoveras och ger en känsla av nyproduktion när de är klara om ungefär ett år.

Om ungefär ett år står Postgränd 1 och 2 i Hede klara som seniorlägenheter. Totalentreprenören Trust total AB jobbar nu med invändig rivning, markarbeten, fasadarbeten och installation av ventilation, värme, vatten, avlopp och el. Renoveringen har initierats av Härjegårdar och genomförs i samarbete med Statens bostadsomvandling.

Lägenheter totalrenoveras och när de är klara finns 20 seniorlägenheter i olika storlekar:

• 2 rum och kök på 51 kvadratmeter,
  • 2 rum och kök på 64 kvadratmeter och
  • 3 rum och kök 79 kvadratmeter.

Månadshyran för de minsta lägenheterna ligger runt 6 500 kronor per månad och de största runt 9 000 kronor per månad.

Invändigt blir det nya duschrum och toaletter, nya kök, nya golv och nya ytskikt på väggar och tak. Duschrum och toaletter får kakel och klinker med golvvärme. Rummen i lägenheterna får ekparkett på golven och en yta med klinker i hallen. I duschrummen installeras tvättmaskin med inbyggd torktumlare. Köken får nya vitvaror och köksmaskiner.

Husen får nya fasader, nya fönster och taket byggas om. Balkongerna blir inglasade med öppningsbara skjutluckor. Husen får ett nytt trapphus med hiss från källaren upp till övre plan. I källaren finns förråd som ingår i hyran.

Motorvärmare och carport

Grönytorna runt husen ses över. Det blir parkeringsplatser med motorvärmarstolpar och några p-platser finns i carport. Ett miljöhus (sophus) byggas i anslutning till carporten.

Gemensam lokal och övernattning för gäster

I ett av husen finns en gemensamhetslokal som kan nyttjas av boende utan kostnad. Den är gjord för gemensamma aktiviteter som bingo, kortspel, fester, kalas, studiecirklar och annat man vill hitta på. I det andra husets källare finns en övernattningslägenhet, som boendes vänner och anhöriga kan nyttja för övernattning vid besök.

Om du vill bo på Postgränd

Om du vill hyra en seniorlägenhet på Postgränd 1 eller 2 i Hede behöver du registrera dig som bostadssökande genom att skapa en inloggning på Mina sidor Länk till annan webbplats.Härjegårdars webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Välj område Hede.

I nuläget går det inte att intresseanmäla sig till seniorlägenheterna i Hede, men om du anmäler dig som bostadssökande redan nu samlar du poäng för varje dag. Om bygget löper enligt tidplan blir det inflyttning runt september 2024.

När lägenheterna presenteras under Ledigt just nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. anmäler du intresse för de lägenheter du är intresserad av genom att logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och anmäla intresse för en viss lägenhet.
Den som samlat flest poäng och uppfyller uthyrningsreglerna erbjuds att teckna avtal för en lägenhet.

Det är endast den som har registrerat sig som bostadssökande hos Härjegårdar och gjort intresseanmälan för seniorlägenheterna i Hede som får erbjudanden om lägenheterna under våren 2024.

Kontakt och support

Härjegårdars uthyrning
telefon 0680–169 60
måndag– torsdag 9.30 - 11.30.

Seniorboende för alla som fyllt 65 år

• Seniorboende +65 riktar sig till hyresgäster som fyllt 65 år.
  • Seniorboende ska präglas av trygghet, ligga centralt i samhället, ha god belysning, nära till grannar och gästlägenhet för vänner och anhöriga.
  • Seniorboende inbjuder till trivsel och samvaro med grannar och har en gemensamhetslokal i huset för olika typer av aktiviteter.
  • Seniorboenden har nära till service, mataffär, apotek, bibliotek och hälsocentral.
Senast uppdaterad: 16 oktober 2023 14:37
Redaktör för sidan: Åsa Evertsdotter