Bror, William och Viktor: Med himlen som tak och fjällheden som golv

Konstnärerna och bröderna Bror och William Marklund sökte sig till västra Härjedalens frihet och öppna landskap. Här mötte de smeden Viktor Jonsson i Funäsdalen, som blev deras assistent under många år. Tillsammans skapade de en verkstad - "med himlen som tak och fjällheden som golv".

Detaljer från arbeten av Bror Marklund ("Gycklare", modell i emalj), William Marklund (textilapplikation utan titel), Viktor Jonsson (ljuskrona i järnsmide och mässing). Foto: Härjedalens Fjällmuseum AB.

Utställningen visas 2024-07-13--2025-04-30, och invigs lö den 13 juli kl 13.00-16.00.

Här finns information om invigningen: Vernissage 13 juli: Bror, William och Viktor - Härjedalens kommun (fjallmuseet.se) Länk till annan webbplats.

Utställningen ingår i museets ordinarie entréavgift.

Varmt tack till familjen Marklund, Örnsköldsviks museum och Region Jämtland Härjedalen!

Vill du ta del av utställningstexterna i lugn och ro? Här finns de att ladda ned som pdf , 437.5 kB.. Vi användning på annat sätt - ange källa.

Bror Marklund, Viktor Jonsson, William Marklund vid verkstaden i Funäsdalen. Foto: Jan Rietz.

Senast uppdaterad: 14 juli 2024 16:39
Redaktör för sidan: Fjällmuseet