Upphandlingar

Grisar från Vemdalssvinet är kommunens första upphandling i Dis, dynamiskt inköpssystem. Foto: Åsa Evertsdotter, Härjedalens kommun.

Härjedalens kommun samarbetar med regionala upphandlingskontoret i Östersund, som har hand om inköp som kommunerna i regionen gör. Härjedalens kommun gör även egna upphandlingar, främst för varor och tjänster som är specifika för verksamheterna.

Alla större inköp som görs av kommuner ska ske offentligt på en öppen marknad. Härjedalens kommun ser gärna att lokala företag deltar i upphandlingarna.

Upphandlingskontorets webbplats finns aktuella upphandlingar. De annonserar nya upphandlingar via Visma TendSign Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Enligt svensk lag ska alla större inköp som görs av offentliga organisationer konkurrensutsättas på öppen marknad. Alla som vill kan vara med och konkurrera om att få sälja produkter eller tjänster. Syftet med lagen är att nå kostnadseffektivitet och att undvika korruption.

Dis, dynamiskt inköpssystem

Dis är en flexibel upphandlingsform som är lämplig för både stora och små leverantörer. Härjedalens kommunen gör förfrågningar löpande i Dis, som ger leverantörer möjlighet att lämna i anbud utan att binda sig för framtiden.

Nya leverantörer ansöker om kvalificering i Dis via upphandlingskontoret i Östersunds kommun, som Härjedalens kommun samarbetar med.

Det finns två olika Dis-system i Härjedalens kommun

  • ett för upphandling av mat och
  • ett för upphandling av konferenser.

Ansök om kvalificering och läs mer om DIS på upphandlingskontorets webbplats, Östersunds kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 30 september 2024 12:25
Redaktör för sidan: Helena Åkerlind
Faktaansvarig (syns endast i edit-läge): Saknas