Härjegårdar satsar på nytt seniorboende

Härjegårdar satsar på att utveckla ett seniorboende i fastigheten Senioren i Sveg. Det blir en ny boendeform i kommunen som blir ett alternativ för äldre personer (över 65 år) som vill flytta från sitt hus eller sin lägenhet.

- Vi vill skapa ett hemtrevligt boende för den friska och aktiva pensionären som söker samvaro, trivsel, trygghet och aktivitet med personer i sin egen ålder. I första hand handlar det om att göra Senioren i Sveg attraktiv för äldre och vara ett alternativt boende för äldre hyresgäster, med eller utan hemtjänst. Konceptet borde i förlängningen kunna utvecklas vidare på andra orter i Härjedalen, säger Hans Heuser, vd för Härjegårdar.

Senioren i Sveg var tidigare särskilt boende men har övergått till att vara ett vanligt boende i lägenheter, alla med inglasade balkonger eller uteplats i markplan. Husdjur är välkomna. Senioren har parkering i varmgarage i källarplan med hiss upp i huset, väl tilltagna förråd till varje lägenhet, möjlighet till egen tvättmaskin i lägenheten och tvättstuga på varje plan, låsta portar kvällar och helger och gemensamhetslokaler för aktiviteter.

Innergård med  uteplatser, lampor och blomsterarrangemang framför tvåvåningshus med balkonger och uteplats.

Härjegårdar har bjudit in pensionärsföreningarna och de som bor i huset att delta i utvecklingen av ett framtida seniorboende. På grund av coronaviruspandemin har enkäter använts. Planen är att möta pensionärsföreningarna under hösten för att diskutera hur de kan bidra med regelbundna aktiviteter i Senioren och som motprestation erbjudas lokaler för sina verksamheter i fastigheten.

- Många av de önskemål som kom fram i enkäten finns redan i Senioren: God tillgänglighet i lägenheterna, inglasade balkonger, hiss, parkering i källaren med hiss upp lägenhetsplanet, rikt utbud av tv-kanaler och bra internet, säger Hans Heuser.

En soffa framför ett fönster med färgglada gardiner. En balkongdörr står öppen  och leder ut mot en innergård.

Han hoppas kunna erbjuda kommande hyresgäster att i viss utsträckning kunna påverka sitt boende, till exempel färg och tapeter på väggar och golvmaterial i vissa rum.

- Mycket av det som kommit fram i enkätsvaren känns fullt rimligt att genomföra. Några saker måste studeras närmare; möjligheter till matservering även för personer utan hemtjänst. Härjegårdar för en dialog med kommunens kostenhet och arbetsmarknadsavdelningen för att försöka hitta en lösning, säger Hans Heuser.

Härjegårdar driver projektet i samarbete med kommunens socialtjänst, kostenhet och arbetsmarknadsavdelning.

Tanken är att dialogen med pensionärsföreningarna intensifieras genom möten under hösten.

– Det ska bli kul att höra på vilket sätt de är intresserade av att vara med och bidra med aktiviteter i framtidens seniorboende, säger Hans Heuser.

Anmäl intresse för seniorbostad

Härjegårdar har seniorlägenheter på Härjedalsgatan 11 i Sveg. Ett boende för dig över 65 år.

Intresseanmälan för seniorlägenhet görs genom att du registrerar dig på Härjegårdars webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i samma kö som för övriga lägenheter. När du fyllt 65 år kan du anmäla intresse för seniorbostad. Alla över 16 år kan registrera sig i bostadskön kostnadsfritt och börja samla poäng.

Härjegårdars uthyrningsavdelning
0680-16960

Trevåningshus i solljus med buskar och träd framför en uteplats.  Inglasade balkonger på våning två och tre.

Seniorboende - service, trygghet och trivsel

Seniorboende är ett boende för personer över 65 år med eller utan hemtjänst. Boendet är inte biståndsprövat. Seniorboende har fokus på service, trygghet och trivsel för den friska pensionären som vill bo i egen lägenhet i ett hus med människor i samma ålder med tillgång till gemensamhetsytor för samvaro.

Solbelyst rappad husfasad med träbänk och parkerad damcykel framför. På väggen står Senioren.

Senast uppdaterad: 2 oktober 2020 10:14