Priser och stipendier för idrott och kultur 2021

Samhällsutvecklingsutskottet har beslutat vilka som får Härjedalens kommuns kulturpris, kulturstipendium, idrottspris och idrottstipendium 2021.

Samhällsutvecklingsutskottet fattade besluten 12 oktober 2021. Stipendier och priser delas ut på kommunfullmäktigemötet 29 november 2021.

- Det fanns ovanligt många värdiga kandidater till både kulturpriset och kulturstipendiet. Utskottet kunde dock - efter många åsikter och överväganden - enas om att dessa var särskilt kvalificerade, säger samhällsutvecklingsutskottets ordförande Lars-Olof Mattsson (M).

När det gäller idrottspriset och idrottsstipendiet säger han:

- Vi är stolta över våra ambitösa idrottsungdomar och glada över att vi i all anspråkslöshet kan bidra till deras fortsatta framgångar.

Kulturpristagare Peter Hurtig, Sveg

Peter Hurtig tilldelas Härjedalens kommuns kulturpris på 10 000 kronor för Tassirall. Han serverar inblickar i det förgångna och förtäljer lokala sägner med passion. Med egenbyggda äldre tiders instrument musiksätter Peter Hurtig berättelser om Härjedalens historia. Hans skapande väcker nyfikenhet kring hembygden.

Porträttfoto Peter Hurtig

Kulturpristagare Peter Hurtig, Sveg. Foto: Morgan Grip.

Kulturstipendiat Ulrika Lepik, Herrö

Ulrika Lepik tilldelas Härjedalens kommuns kulturstipendium på 5 000 kronor för säregna illustrationer och finstämda tolkningar av naturens skapande kraft och en kvinnas innersta längtan efter tillhörighet och kärlek. Hon är aktuell med diktsamlingen En drakes tankar med egna illustrationer och bilder.

Kvinna framför granar.

Ulrika Lepik, Herrö. Foto: Rebecca Lepik Tomasdotter

Idrottspristagare Ebba Årsjö, Vemdalen

Ebba Årsjö, Vemdalen, tilldelas Härjedalens kommuns idrottspris på 10 000 kronor för sitt lysande genombrott i alpin parasport. Hon har erövrat fem världscupsegrar och har siktet inställt på paralympics i Kina 2022. Ebba Årsjö har dessutom utsetts till årets stjärnskott av Radiosporten.

Kvinna i skidmundering framför slalombacke.

Idrottspristagare Ebba Årsjö, Vemdalen. Foto: Privat.

Idrottsstipendiat Wilma Helmersson, Sveg

Wilma Helmersson tilldelas Härjedalens kommuns idrottsstipendium på 5 000 kronor för goda prestationer och stark vilja att satsa vidare i skidskytte. Hon uppskattar kombinationen av skidåkning och skytte, som kräver både uthållighet och precision. Wilma Helmerssons senaste merit är JSM-guld i rullskidskytte, distans.

Flicka som står på en prispall.

Idrottsstipendiat Wilma Helmersson. Foto: Privat.

Senast uppdaterad: 14 oktober 2021 10:44