Planerad naturvårdsbränning i Hamra nationalpark

En skog med höga tallar som reflekteras i en sjö

Måndagen den 27 juni genomför Länsstyrelsen Gävleborg en kontrollerad naturvårdsbränning i Hamra nationalpark, i nordvästra delen av Ljusdals kommun.

Den planerade bränningen startar omkring klockan 13.00. Räddningstjänst och SOS Alarm är informerade. Trafikredaktionen kommer att informeras så snart bränningen startar.

Länsstyrelsen Gävleborg meddelar att bonde i närheten av området eller i trakterna av Hamra nationalpark, Fågelsjö eller Rullbo eventuellt kan se eller känna lukt av brandrök.

Information om den planerade naturvårdsbränningen kommer att finnas vid Myr-, Svartå och Huvudentrén. Det går bra att besöka nationalparken då bränningsområdet ligger utanför vandringslederna. Besökare kan uppleva rök och röklukt.

Mer information

Planerad naturvårdsbränning i Hamra nationalpark | Länsstyrelsen Gävleborg (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 27 juni 2022 11:21
Redaktör för sidan: Cecilia Olla