2023 års kultur- och idrottspristagare och stipendiater utsedda

Foto: Conger Design, Pixabay.

Tisdagen den 10 oktober beslutade samhällsutvecklingsutskottet om årets kulturpristagare, kulturstipendiat, idrottspristagare och idrottstipendiat.

Stipendier och priser delas ut på kommunfullmäktiges sammanträde den 30 november 2023.

- Vi hade ett stort antal mycket värdiga kandidater vilket är fantastiskt roligt eftersom det visar på all den talang som finns i kommunen, säger samhällsutvecklingsutskottets ordförande Lars-Olof Mattsson (M).

Kulturpristagare och kulturstipendiat 2023

Kulturpristagare: Pontus Jonsson

Härjedalens kommuns kulturpris på 10 000 kronor tilldelas Pontus Jonsson på Alternative Art.
Sedan han startade sin tatuerarkarriär för 25 år sedan har han hunnit förverkliga otaliga kunders önskemål och gjort massor av fantastiska Härjedalsmotiv. Pontus lockar många besökare till Härjedalen med sitt goda rykte och seriositet och är även flitigt bokad på mässor både inom och utanför landets gränser. En brinnande passion och hårt slit resulterar i fantastisk konst.

Pontus Jonsson

2023 års kulturpris tilldelas Pontus Jonsson på Alternative Art. Foto: Kristofer Hallberg.

Kulturstipendiat: King Edwards Junior

Härjedalens kommuns kulturstipendium på 5 000 kronor tilldelas King Edwards Junior.
Med fullt ös på scen går de i fädernas spår och har startat ett eget dansband med inslag av både rock ’n’ roll och country. De har under året bokats flitigt på hembygdsarrangemang, danser och både privata- och företagstillställningar. Ett band med lovande förutsättningar som vi garanterat kommer att få höra mera av.

King Edwards Junior

Årets kulturstipendium tilldelas King Edwards Junior. Foto: Thomas Pedersen.

Idrottspristagare och idrottsstipendiat 2023

Idrottspristagare: Jonny Larsson

Härjedalens kommuns idrottspris på 10 000 kronor tilldelas Jonny Larsson, Svegs IK Fotboll.
Jonny är en engagerad ledare inom fotbollen som lägger ner hela sin själ i det han gör. Han har haft en enorm betydelse för integration och ungdomars fritid i Sveg med omnejd. Genom sitt engagemang gör han skillnad för många!

Jonny Larsson

Idrottspriset 2023 går till Jonny Larsson, Svegs IK Fotboll. Foto: Liam Öster.

Idrottsstipendiat: Isabella Forsström

Härjedalens kommuns idrottsstipendium på 5 000 kronor tilldelas Isabella Forsström, Svegs IK Ishockey. Isabella är en träningsvillig tjej som gör sitt första år på ishockeygymnasiet i Brynäs, Gävle. Under året som gått blev hon uttagen som lagkapten i Jämtland/Härjedalens TV-puckslag, var första reserv till Ungdoms-OS och blev även utsedd till Årets flickspelare i Jämtland/Härjedalen för fina insatser både på och utanför planen.

Isabella Forsström

Isabella Forsström får 2023 års idrottsstipendium. Foto: Åke Remén.

Senast uppdaterad: 10 oktober 2023 14:30
Redaktör för sidan: Cecilia Olla