Kontroll av livsmedelsanläggningar
Kontrollen av livsmedelsverksamhet är till för att säkerställa att livsmedelsföretagare når målen i livsmedelslagstiftningen. Syftet med kontrollen är att konsumenterna ska ha tillgång till säkra och redliga livsmedel, som är rätt märkta.
Kommunens livsmedelsinspektörer besöker regelbundet livsmedelsverksamheter för kontroll. Besöken kan vara både föranmälda och oanmälda. Vi kontrollerar inte bara restauranger utan en rad olika typer av verksamheter, allt från mackar som säljer korv till fabriker och livsmedelsdistributörer.
Avgift för livsmedelskontroll
Från år 2024 debiteras kontrollavgift efter genomförd kontroll. I avgiften ingår förberedelse, kontroll och efterarbete med rapportskrivning, beslut och dokumentation. Enligt Livsmedelsverket är normtiden för kontrollavgift 3 timmar, men beroende på verksamhetens art och omfattning och efterlevnad av lagen kan tidsåtgången vara lägre eller högre.
Extra kontroll
Om vi vid ett kontrollbesök har hittat avvikelser som varit så pass allvarliga att vi måste göra ett uppföljande besök innan nästa ordinarie kontroll gör vi en sådan kontroll relativt snart, oftast inom ett par veckor. En sådan extra kontroll debiteras efter nedlagd tid i enlighet med gällande taxa.
Så går ett kontrollbesök till
Innan besöket tittar livsmedelsinspektören till exempel på hur det sett ut i din verksamhet tidigare och vilka risker som finns med just den typ av verksamhet som bedrivs. Vi gör också administrativa förberedelser inför besöket. Lagstiftningen förordar oanmälda livsmedelskontroller och därför kommer vi ofta oanmälda.
Under besöket
När vi kommer ut på inspektion berättar vi hur kontrollen kommer att genomföras och om det är specifika områden vi planerat att kontrollera.
Vid besöket går vi runt i lokalerna och tittar hur det ser ut, undersöker och ställer kontrollfrågor. Om det fungerar för verksamheten deltar ansvarig under kontrollen. Det händer att personalen har mycket att göra, tex under turistsäsong, och då anpassar vi kontrollen och ställer frågor när tid finns.
En viktig del av verksamheten är rutiner och egenkontroll inklusive HACCP-principerna. För en detaljerad genomgång med revision av egenkontrollen krävs att företagaren har tid och därför förbokas sådana revisoner oftast.
När inspektionen är klar
Vi berättar alltid på plats vad vi sett under vår inspektion och företagaren får också ett protokoll av oss efter besöket. I protokollet står vad som kontrollerats och en beskrivning av eventuella avvikelser. Vi informerar också om hur uppföljning av avvikelser går till och ni ges tillfälle att återkomma med synpunkter, redovisa åtgärder eller ifrågasätta uppgifter i rapporten innan eventuellt beslut fattas.
Bedömer vi att en avvikelse är allvarlig och ställer krav på åtgärd i ett beslut har ni alltid rätt att överklaga beslutet.
Vi dokumenterar kontrollen och rapporten diarieförs. Dessa kontrollrapporter är offentliga och den som vill ta del av en kontrollrapport har rätt att få ut den om det inte föreligger sekretess. (Med hänsyn till bestämmelser i dataskyddsförordningen (GDPR) kan vissa personuppgifter utelämnas).
Kontakt
-
Miljö- och byggavdelningen
Miljö- och byggavdelningen i Härjedalens kommun och Bergs kommun