Trygghetslarm
Trygghetslarm finns för personer som bor i eget boende, syftet med trygghetslarm är att den enskilde ska kunna få stöd i akuta situationer genom att kunna påkalla hjälp hela dygnet. Akuta situationer är oförutsedda händelser som inte kan tillgodoses med beviljade och planerade insatser, till exempel fall.
Med hänsyn till avstånden i Härjedalens kommun anges ingen inställelsetid. Personal som har larmtelefonerna bedömer vilka åtgärder som krävs eller är mest lämpliga. Det kan exempelvis handla om hembesök, förmedla kontakt till sjuksköterska eller ringa 112.
Du som bor i servicehus eller särskilt boende behöver inte ansöka. Där finns larm installerat och det ingår i boendets service.
Ansökan
Vid ansökan om stöd kan du skicka in ansökan via e-tjänst på kommunens webbplats eller via blankett. Du kan också kontakta biståndshandläggare på telefon. Du som bor i servicehus eller särskilt boende behöver inte ansöka.
Om du är 80 år eller äldre, folkbokförd i Härjedalens kommun, bor i ordinärt boende och endast har behov av insatser som ingår i förenklat beslutsfattande kan du ansöka om serviceinsatser utan omfattande utredning. Du kan då gå vidare till information om förenklad handläggning.
Så här fungerar trygghetslarmet
Ordinärt boende
- Brukaren trycker på sin larmknapp.
- En larmoperatör på Trygghetscentralen svarar.
- Larmoperatören svarar och pratar med brukaren. Om behov finns skickar larmoperatören ett meddelande till hemtjänsten.
- Hemtjänsten åker hem till brukaren.
Särskilt boende
- Brukaren larmar.
- Personal tar emot larmet.
- Personal hjälper brukaren.
Hur bär jag mitt trygghetslarm?
Du bär trygghetslarmet som ett armband eller halsband och du aktiverar det med en knapptryckning. Du kan ha på dig larmknappen dygnet runt, även när du duschar eftersom den tål vatten. Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.
Vad kostar ett trygghetslarm?
Månadskostnaden för trygghetslarmet är 234 kronor. Avgiften ingår i maxtaxan och kan komma att reduceras beroende på ditt avgiftsutrymme. Programmering av larmet och installation ingår.
Larmbesök enligt utförd tid kostar 429 kronor per timme.
Ny larmknapp kostar 699 kronor.
Bor du på ett särskilt boende ingår kostnad för trygghetslarm i din månadsavgift.
Vad händer när jag larmar?
Ordinärt boende
När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med trygghetscentralen och då kan du prata med dem via trygghetstelefonen. Trygghetslarmet är ett inomhuslarm som bara fungerar inomhus.
Särskilt boende
När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt med personalen.
När ska jag larma?
Du larmar när du behöver hjälp vid oväntade händelser som innebär otrygghet för dig. Det kan vara om du har ramlat eller mår dåligt.
Behöver jag lämna en nyckel?
När du får ditt trygghetslarm installerat i ditt ordinarie boende får du ett digitalt lås som gör att personal från hemtjänsten kan komma in till dig när du larmar.
Vad gör jag om jag ska resa bort eller läggas in på sjukhus?
Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.
Meddela hemtjänsten så att de kan inaktivera larmet medan du är borta.
Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.
Vad ska jag göra om jag flyttar?
Om du flyttar inom kommunen kontaktar du hemtjänsten så att de kan flytta larmet. Om du flyttar utanför kommunen ska din insats (trygghetslarmet) avslutas. Du kontaktar då socialförvaltningens biståndsenhet.
Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.Kontaktuppgifter socialförvaltningens biståndsenhet
Länk till annan webbplats.
Hur lämnar jag tillbaka trygghetslarmet?
Om du inte behöver trygghetslarmet ska du eller dina närstående ta kontakt med biståndshandläggare.
När du säger upp trygghetslarmet ska larmknappen och annan utrustning lämnas tillbaka till hemtjänstenheten. Trygghetslarmet är personligt och kan inte överlåtas till annan person.
Kontaktuppgifter socialförvaltningens biståndsenhet Länk till annan webbplats.
Vad gör jag om något är fel på larmet?
Om trygghetslarmet inte fungerar som det ska eller om du vill fråga om något, kontakta hemtjänsten eller personalen på ditt boende.
Kontaktuppgifter till hemtjänsten Länk till annan webbplats.
Relaterade länkar
Kontakt
-
Biståndshandläggare
Härjedalens kommun
Socialförvaltningen
842 80 Sveg
Telefontid vardagar 8.00-09.00